HOP BBK blir drevet av foreldre på frivillig basis. Vi er avhengig av at alle yter sin del for at vi skal nå vårt felles mål: En basketklubb som er et trygt og positivt sted å være for våre barn.
Vårt mott er: Yt før du krever!
I dette heftet har vi lagt inn informasjon som vi mener vil være til nytte når man kommer inn som foreldrekontakt første gang. Noe vet du kanskje allerede men noe er sikkert nytt for deg også. Bakerst i heftet finner du plass for egne notater.
Permen er ment å være et levende dokument som oppdateres etter hvert som vi får innspill og kommentarer. Boken leveres vider til neste foreldrekontakt.
Forventninger / plikter
Vi henstiller til at foreldrekontakten i samarbeid med trener distribuerer kampoppsett/ terminliste. Terminlister for hvert lag finnes nå på kretsens hjemmeside: http://www.bgnett.no/~hbasket/ Klikk på ditt lag.
Det kan være fornuftig å sette opp kjøreplan for kamper som spilles utenfor våre nærområder. Dersom laget skal spille på Bømlo, organiser felleskjøring og ta vare på fergebillettene da de refunderes av klubben.
For tiden har vi ikke faste dugnader/loppemarked, men vær våken for dugnader for klubben eller for laget ved spesielle anledninger.
Klubben kan skaffe lokale og en fra styret ønsker å være med på møtet. Kontakt foreldrekontaktrepresentanten i styret. Sesong 2000/01 er det Rolf Gjelsvik, tlf. 55 10 44 06.
Bodsalg i Slåtthaughallen
Salg av brus, vafler og kaker og
De ansvarlige må ta med 4 langpannekaker og 12 – 15 l vaffelrøre (røren skal leveres i 1,5 liters brusflaske).
Klubben kjøper og har:
Dette utstyret må hentes og bringes tilbake til lagringssted.
Ring noen dager på forhånd og avtal tid.
Salget foregår til oppsatte tider, se egen liste, avhengig av om 1.laget spiller . Da må salget vare til og med pausen.
Det er hele tiden tilsynsvakt til stede som vil dere hvor dere kan får bord, stoler osv. Det er bare å spørre.
Etter salget må alt utstyr ryddes på plass og boss fjernes.
Sekretariatet
Når Hop har hjemmekamp har vi også ansvaret for sekretariatet. Sekretariatet fører kampskjema og holder styr på klokken.
Ved arrangementsansvar i Slåtthaughallen/Kringlebotten har HOP BBK v/foreldrekontakte ansvar for fremsetting av sekretariat (ett bord og to stoler). Tidtageranlegg fåes av vaktmester. Aktuell foreldrekontakt blir kontaktet i hvert enkelt tilfelle.
Hvis HOP BBK har hjemmekamp som sistekamp den dagen har foreldrekontakte for det laget ansvar for å rydde. Sett inn igjen sekretraiatet. Tribune oppe og/eller rundt banen ryddes for boss og flasker.
Hjemmelaget har ansvar for å betale dommerpenger. Normalt sett vil hjemmelagets trener motta dommerpenger. Men når så ikke er tilfelle ber vi om hjelp til dette. Husk å få kvittering. Pengene fås igjen hos kasserer i klubben. Satsene varierer mellom kr. 80,- til 150,- pr. kamp pr. dommer.
Det er nyttig for basketforeldre å vite hvordan man fører et kampskjema. Styret har som mål å arrangere kurs i føring av kampskjema for alle nye foreldrekontakter.
Regler for basketball
Dommertegn
(Klippes inn så snart de er klar på kretsens hjemmeside.)
Nedenfor har vi klippet noen regler fra Hordaland Basketkrets sin hjemmeside. Det er greit å kjenne litt til reglene når man skal se på kampen.
Regler for nybegynnere
De reglene som er viktige å bruke i begynnelsen er 1 + 2 + 3. Regel nr. 4 + 5 bør man se gjennom fingrene med, men kan godt bemerke/forklare elevene hva som er tillatt og hva en egentlig ikke kan gjøre.:
b) Det skal praktiseres tvungen innbytte, dvs. at samtlige spillere skal spille minimum en periode av de første tre. Dog kan ingen spiller spille i alle de tre første periodene. I praksis betyr dette minimum 8 spillere. I den 4. perioden har begge lagene rett til en time-out, hvor spillerbytte kan foretas. Utenom dette kan innbytte kun foretas i pausen mellom to perioder. Spillere som spiller i de tre første perioder, skal før hver periode noteres på kampskjemaet.
Reglementet skal kun benyttes i A-serien. I B-serien er det nok å stille med 5 spillere.
Poeng
I barnetrinnet får en to poeng for alle skåringer som foregår i spill. På straffekast får en ett poeng for hver treff. (I miniklasse (til og med 7. klasse) kan kampene ende uavgjort. 3-poengere gjelder ikke i miniklassen).
Cuper
Lokale cuper
Utenbys/utenlands
– Piratcup Kristiansand, medio juni
Dette er de cupene HOP BBK tradisjonelt har deltatt på. Det kommer invitasjoner til mange forskjellige cuper gjennom året. Trenerne får som regel disse invitasjonene og kan vurdere om det er aktuelt for laget å delta. Se for øvrig vedlagte retningslinjer for cupreiser.
I løpet av sommeren arrangeres forskjellige basketskoler lokalt. Dette tilbudet varierer fra år til år og de siste årene har Hop arrangert sin Summer Camp.
Foreldrevettregler
Som foreldre kan du bidra til å gjøre minibasket til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler:
Vi minner deg på at du som foreldrekontakt vil også bli medlem av Hop. Vi gleder oss til å arbeide sammen med deg.
Hilsen styret i Hop